Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na lepence, 70 x 100 cm, rámováno, okolo r. 1905, signováno vpravo dole Al KALVODA, zezadu opatřeno výstavním štítkem a přípisem s určením.
Posoudil a pravost potvrdil PhDr. Mgr. Michael Zachař.
Vystaveno:
Má vlast - Pocta české krajinomalbě, Jízdárna Pražského hradu, Správa Pražského hradu a S.V.U. Mánes, 4. 9.–1. 11. 2015, str. 298.
Obraz, který nám malíř nabízí je skvělým zobrazením vesnice, jako lidského díla v krajině, a též výtečným dílem malíře z počátku 20. století. Alois Kalvoda v daném případě nechal promluvit svou citlivost, svůj smysl pro jednoduchou krásu venkova, pro její poetický tón. Divákovi se nabízí pohled na vesnická stavení v jejich skromných formách dřevěných stavení, centrech obživy lidu, jejich útočiště, jejich království. Přestože se zpočátku může zdát, že se jedná o pohled na městkou, zastavěnou krajinu, jež je tvořena nádhernými, leč stylizovanými detaily, je přihlížející na omylu. Kalvoda tento prvoplánový vhled do motivu doplnil plnohodnotnou krajinou v pozadí, s jeho krásnou zelení, kopcovitým reliéfem a vůbec silnou barevností. To celé uzavírá oblačné nebe, kde sem tam prosvítá azurová modř. Onen bílý štít stavení se sedlovou střechou divákovi uhodí do očí a přisvojí si jeho pozornost. Nádherná běloba budí pocit čistoty, oproti barvě hnědozemě, která jinak ovládá první řád obrazu. Bezesporu se před námi ukazuje dílo skvělé kvality, kde autor Alois Kalvoda potvrzuje všechny své kvality.
Malíř, grafik, básník, studoval u prof. Mařáka na AVU v Praze. Od dětství vyrůstal v prostředí venkovských chalup. Znal jejich rázovitost, malebné kouzlo podněcující fantazii. Do konce devatenáctého století je patrná z jeho obrazů dokumentaristická věcnost a přesnost v topografickém zacílení. Od roku 1892 publikuje v časopise Čas. Rozsáhlá je i jeho ilustrační tvorba. V roce 1900 otevřel soukromou malířskou školu v bývalém Maroldově ateliéru. Jeho vyzrálé období, začínající po roce 1905, charakterizuje až furiózní opojení barvou a chuť vytvářet z vlastně běžných záběrů na chalupy koloristickou senzaci a dekorativní aranžmá. Tímto způsobem zachytil nejen prostředí své domoviny, ale také partie ze středních a jižních Čech.
Autor viz T 1/456, V 3/90, TB 19/490, B 6/151, NEČVU 1/334.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.